Art of CGI  2 Şubat 2018   Ana Sayfa/Röportaj  

Sercan Yaşar ile Röportajımız

7 yıl önce

VFX Artist ve CG Generalist Sercan Yaşar yurt içi ve dışı  bir çok projede, reklam filmlerinde ve animasyonlarda görsel efekt sanatçısı olarak çalışmıştır. Sanatçının burada yaptığı paylaşımları inceleyerek hayran kaldığımız o efektlerin nasıl yapıldığına göz atabilirsiniz. Ve buradan vimeo hesabına giderek yaptığı bazı çalışmalara göz atabilirsiniz. Ayrıca sanatçının aktif olarak çalışmalarına devam ettiği ve bir çok projede imzası olan işlere buradan bakabilirsiniz.

1- Sizi tanımayan arkadaşlar için Sercan Yaşar kimdir?

1988 Ankara doğumlu, memur bir ailede devlet protokolü içinde büyümüş birisiyim. Uzun yıllar spor ile uğraştım ve sporun birçok dalına bulaştım. Basketbol aşığı olduğum bir spordur ve bir dönem profesyonel olarak oynadım ve ardından antrenörlük yaparak profesyonellikte kazandığım deneyimleri/bilgileri basketbola merakı olan genç arkadaşlarla paylaştım.

Gazi Üniversitesi – Bilgisayar Programcılığı mezunuyum ardından eğitimim için ABD’nin Los Angeles şehrine yerleştim ve CG endüstrisi ile biraz geç de olsa burada tanıştım. Burada birkaç deneyim kazandık dan sonra ülkeme dönerek kariyerime odaklandım. Özellikle ülkemizde yeni bir sektör olduğunu düşünüyorum ve CG endüstrisi ile tanıştığım günden beri bu sektörde ilerlemeye devam ediyorum.  Bende birçok sektörden arkadaş gibi 3D Max de modelleme yaparak başladım, bu konuda teşekkür etmek istediğim insan sayısı da fazla sanırım.

sercan yaşar

2- Görsel efekt işleri ile ne zamandır uğraşıyorsunuz.  CG sektöründe başka alanlara ilgi duydunuz mu? Ve başka alanlarda çalışmalar yaptınız mı?

Sektöre ilk başladığımda bir kaç farklı mimari ofis de Mimari modelleme üzerine çalıştım. Ardından oyun firmalarını denedim Low Poly modelleme ve Çevresel Modeller yaptım. Daha sonrasında çalıştığım bir animasyon stüdyosunda Render departmanından görsel efekt departmanına geçerek kendimi görsel efekt alanında geliştirmek için hem neden hem de zaman buldum.

2013 yılında Görsel efekt üzerine çalışmaya başladım diyebilirim, bunun en etkileyici nedenlerinden biri Houdini programı ile o yıllarda tanışmış olmam ve bir çok programda plug-in yükleyerek yapılan işleri Houdini de herhangi bir plug-in e ihtiyaç duymadan çözebiliyor olmak hatta kendi toollarımızı sistemlerimizi yaratabiliyor olmamızın ilgimi çekmesi sanırım. Görsel efekt dışında algoritmalara, yapay zekaya,  prosedürel ve kompleks yapı modellerine , kompozite ve lighting’e de büyük ilgim var.

3- Ticari iş deneyimleriniz nelerdir, hangi ünlü firmalara ait işlerde çalıştınız ve aktif olarak şu anda hangi firmadasınız?

Birds Like Us isminde ana karakterlerin kuşlar olduğu bir özel animasyon sinema filminde çalışma fırsatım oldu. Ana karakterler ve yan karakterler olmak üzere 55 karakterin tüy taramaları ve dinamik sistemleri üzerine çalıştım.

Bu projede Ephere ve Chaos Group programcısı Michael McCharty ve Sub-zero Studio dan Camaron Crichton ile birlikte çalışma fırsatım oldu. Henüz ülkemize pek bir ticari getiri olduğunu sanmıyorum ama Ephere firması yapmış olduğum birkaç çalışmayı Ornatrix v5 için cover yapmaları ve hala sitelerinde ismimi tutuyor olmaları sanırım benim için bir ticari başarı oldu.

Şuan aktif olarak Lighthouse VFX Studiosunda ağırlıklı olarak reklam ve çizgi film dizi projelerinde görsel efekt departmanında görsel efekt sanatçısı olarak çalışmaktayım.

sercan yaşar

4- Aktif olarak kullandığınız yazılımlar nelerdir? Görsel efekt konularına meraklı arkadaşlar hangi yazılımları kullanmalılar?

Kullandığım programların en başında ve en bilgili olduğum Houdini Sidefx. Bunun dışında Nuke, Speed Tree, 3D Max, Substance Painter , Mudbox , PfTrack , Megascan , Unity ve Unreal Engine gibi programları da projelere göre kullandığım oluyor.

Görsel efekt için yardımcı bir çok program mevcut fakat Houdi’nin sloganı olan ‘Go Procedural’ yani sistematik, procedural çözüm sunmanın en güçlü yolu Houdini de mevcut diye düşünüyorum. Diğer programlar da yapılan işlemler genellikle ve büyük oranda birkaç shot kurtarırken, Houdini de yapılan prosedürel sistemler, assetler hemen hemen her projede kullanabileceğimiz sistematik assetler haline geliyor.

Bu tarz prosedürel ve matematiksel birkaç çalışmayı blog olarak paylaşıyorum ve Houdini kullanıcılarının daha çok paylaşımda bulunması gerektiğini düşünüyorum.

5- Sizce Houdini yazılımı VFX’in neresinde. Sıvı simülasyonları için RealFlow kullanmak ne kadar mantıklı?

Bence ve takım arkadaşlarıma göre en üste bulunmakta. Çünkü Houdinin çalışma mantığında matematik ve data transfer ilkesi var. Aslında yapılmak istenen efekt, model, motion graphic, shader bile matematiksel bir data.

Örneğin bir projede ağaç modeli yapıyordum ve ağaç dallarına eşik yaprak sayısını üretmek gerekiyordu. Bunun için dalda ki polygon sayısını, polygon yüzey genişliği ile çarparak eşit miktarda yaprak üretmek için kullanmıştık.

Sıvı simülasyonu için small scale simülasyonlar için sanırım RealFlow çok başarılı. Ben pek kullanmıyorum ama takım arkadaşlarım arasında seven ve kullanan var ve bu konu hep aramızda tartışma konusudur.

Yinede günün sonunda biz Houdini ile yapmayı tercih ediyoruz. Özellikle Framestore ve bir kaç büyük studio da sıvı simülasyonları için kendi yazdıkları bir program kullanıyorlar bu da sanırım Houdinin de RealFlow un da çok da yeterli olmadığına kanıt oluyor.

sercan yaşar

6- Görsel efekt sektörü ile alakalı, 2-3 yıllık bu sektörde deneyimli biri yurt içi ve dışı bir şirkette tahmini kazancı ne kadardır. Yurt  dışında çalışmak isteyen arkadaşlar için önerileriniz nelerdir.

Sanırım öncelikle 2-3 senelik bir Houdini kullanıcısı yurt dışına çıkabilmesi için daha uzun süreler dirsek çürütmesi gerekecek. Houdini maalesef dipsiz bir kuyu ve 2-3 senelik deneyim siz çok fazla yukarı taşımayacaktır.

Yurt içinde de yurt dışında da hemen hemen aynı oranlarda kazandım ve bu konu ülkesine, bilgiye, yeteneğe, çalışma disiplinine ve çalışılan yere göre epey değişmekte. Örneğin ABD de saatlik 15-45 dolara arası değişkenlik gösterebilir. Aslında ücret kazancı ile alakalı daha iyi bilgiyi glassdoor sitesinden öğrenebilirler.

7- Görsel efekt ile uğraşacak arkadaşların sizce nasıl bir pc donanımına ihtiyaçları var? Kişisel anlamda en çok hangi donanıma yatırım yapmalılar?

Houdini node based çalışan bir program ve SOP, DOP, CHOP, VOP gibi isimlendirilen bölümlerden oluşuyor. Bazı SOPlar yada Nodelar diyeyim tek çekirdek kullanırken, bazıları hyper-threading olarak çalışır. Simulasyonlar için de geçerli örneğin Pyro, Fluid, Grain tüm çekirdekleri kullanırken Cloth tek işlemci kullanıyor. Fakat Cloth yapmak için Grain Solver ile çözümleyebilirsiniz.

Aynı şekilde Looplar  için hyper-threading özelliği olan nodeları kullanırsan işlemi çözmesi çok daha hızlı oluyor. Bu nedenle biz Studio olarak efekt departmanında i9 7900x kullanıyoruz. Bunun için bazı testler yaptık intel xeon 72 çekirdekli ve birkaç i9 işlemciyle aynı simülasyonları bırakarak testler yaptık ve bizim için i9 7900x in tek işlemcide ki gücü daha verimli olduğunu düşünüyoruz.

Ayrıca minimum 32 gb ram ve güzel bir ekran kartına ihtiyaçları var çünkü bir çok simülasyon gpu destekli yapılabiliyor bunun için de GTX 1050 üzeri bir ekran kartı daha iyi olacaktır. Houdini Redshift ve Octane desteklediği için ekran kartı destekli render motorları kullanmak faydalı olabilir.

Ufak ve yararlı tricklet ile biraz daha hızlı çalışmak mümkün aslında. İşletim sistemi de fark ediyor örneğin Alembic export hızı windosa göre Mac de ciddi bir farkla daha hızlı alıyor.

sercan yaşar

8- Yerel ve uluslararası arenada örnek aldığınız yakından takip ettiğiniz sanatçı veya sanatçılar kimlerdir?

Takip ettiğim aslında çok kişi var diyebilirim. Baktıkça , gördükçe öğrenme hızlanıyor ama kişi den çok stüdyoların başarıları ve işleri ile daha çok ilgileniyorum sanırım. Sonuç da günün sonunda herkesin emeğiyle bir şeyler ortaya çıkıyor ve o iş hepimizin oluyor. Houdini öğrenirken bulduğum, araştırdığım eğitim videoları sayesinde ve Lighthouse ile paylaşımları sayesinde başta Selçuk Ergen ve sonrasında Rohan Dalvi,  Jeff Wagner, Manuel Casasola, Ari Danish gibi isimleri de yakından takip ediyorum.

9- CG ve tasarım konularında takip ettiğiniz yerli ve uluslararası platformlar, dergiler, siteler hangileri?

Ulusal platform da Cgmeetup a bir sempatim var, sanırım çalışmalarımı paylaştığı için olabilir 🙂 Artstation sitesini yakından takip ediyorum, portfolyomu ve  bloglarımı oradan paylaşmayı tercih ediyorum. Türkiye piyasasında çok bilgim yok fakat ARTofCGI ın paylaşımları hoşuma gidiyor.

sercan yaşar

10- Görsel efekt konularına ilgi duyan arkadaşlar bu konularda uzman olmak için nasıl bir yol izlemeliler?

Görsel efekt ve özellikle Houdini gerçekten dipsiz bir kuyu. Üzerine çalıştıkça , öğrendikçe,  aslında ne kadar az bildiğimin farkına varıyorum. 🙂 Her proje yeni bir macera ve challenge oluyor,  kısaca bu yüzden sanırım en önemlisi sakin bir yapıda olmak ve çok zaman ayırmak. Tavsiyem her eğitim videosunu , webinarı , çalışmayı izlesinler/incelesinler.

Ben sadece efekt yapar çekilirim diye bir düşünce olmamalı çünkü Houdini de Generalist olmadan prodüksiyon kalitesinde iş çıkartmak çok kolay olmuyor. Görsel efekt ve Motion Graphic işler çıkartmak için Modelden anlamak , animasyondan anlamak , matematik kullanmak , fizik kullanmak , ışık bilgisine sahip olmak gerekiyor ve bunun için de Generalist edasıyla her Houdini çalışmasına göz atmak, çıkan eğitim videolarını izlemek ve zaman harcamak gerekiyor

Ayrıca söylediğim gibi günün sonunda hepimiz aynı iş üzerine çalışıyoruz ve o başarı hepimizin oluyor.

İçeriği Sosyal Medyada Paylaşmak İster misiniz?

Art of CGI Yazar Notu:

“Sercan Yaşar ile Röportajımız” için bir yanıt

  1. Koray BAKIR dedi ki:

    Çok teşekkürler. Bu işe ilgi duyanlar için motive edici bir paylaşım olmuş.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir