Art of CGI  17 Ağustos 2017   Ana Sayfa/Blog Yazıları  

Bump, Normal ve Displacement Haritası Nedir?

1 sene önce

3D tasarım sürecine yeni başlayan bir çok kişinin kafasını kurcalayan konulardan biri de Bump Map, Normal Map ve Displacement Map haritalarıdır. Size aslında hepsi aynı şeyi yapıyor gibi görünebilir. Bu üç harita türünün her bireri, geometri yüzeyinde ek çözünürlük veya detay gibi görünen bir şey oluşturur. Bu detaylardan bazıları gerçek, bazısı ise değildir. Bu yazıda bu üç kaplama haritasını inceleyip birbirlerine göre farklılıklar ve üstünlüklerine göz atacağız.

Bump Haritası

Bump haritası eski bir harita tipidir ve hakkında bilmeniz gereken ilk şeyin, oluşturduğu görüntülerin sahte olduğudur. Çok basit bir aydınlatma kullanarak bir model yüzeyinde sahte derinlik illüzyonu oluşur ve modele ilave bir çözünürlük eklenmez. Genellikle, bump haritaları, 8 bit renk bilgisi ile sınırlı gri tonlamalı görüntülerdir. Siyah, gri veya beyazdan sadece 256 farklı renk vardır. (Greyscale). Bu değerleri göz önüne alırsak bu siyah-beyaz arası tonlama geometrinin yukarı ve aşağı yönde sahte görüntü oluşturmasını sağlar. Örneğin harita beyaza doğru ilerlediğinde ayrıntılar yüzeyden çıkmış gibi görünüyor. Buna karşılık, değerler siyaha daha yakın olduğunda, yüzeye doğru bastırıyor gibi görünürler. Bump harita tipi bir model üzerinde minik ayrıntılar oluşturmak için gerçekten harika sonuçlar üretir. Photoshop gibi 2D bir uygulamada bump haritası oluşturmakta ve düzenlemekte oldukça kolaydır. En önemli sorunuysa kamera onları yanlış açıdan görürse oldukça sahte bir kabarıklık hissinin hemen anlaşılmasıdır. İngilizce dilindeki aşağıdaki videodan bump map nasıl hazırlanır izleyebilirsiniz.

Normal Haritası 

Normal haritalar bump haritalarına göre daha yenidir ve bilmeniz gerek ilk şey bump haritalarında da olduğu gibi, normal haritalarda sahte görüntü oluşturur. Bump haritasından farkı bildiğiniz gibi, bir bump haritası yukarı veya aşağı yönde gri tonlama değerlerini kullanır. Normal harita ise, 3D alanında doğrudan X, Y ve Z eksenine karşılık gelen RGB bilgilerini kullanır. Bu RGB bilgisi, 3D uygulamaya, yüzey normallerinin tam yönünün her çokgen için yönlendirildiğini bildirir. Tanjant ve Teğet Uzayı normal haritaların iki farklı türüdür. Normal bir harita kullanmayı düşünürken kesinlikle bilmeniz gereken Photoshop gibi bir 2D yazılımda normal map oluşturmak veya düzenlemek çok zor olabilir. Mesela Foundry firmasının MARI programı, normal gördüğümüz yüzey türlerini boyama kabiliyetine sahiptir. Son dönemde normal haritaları mobil oyun sektöründe oldukça kullanılır hale gelmiştir. Crazy Bumpın kolay kullanımı ile 3-5 adımda normal haritası nasıl oluşturulduğunu aşağıdaki videodan bakabilirsiniz.

Displacement (Yer Değiştirme) Haritası

Düşük çözünürlüklü meshleriniz için ek ayrıntılar oluşturmaya gelince, displacement haritası en iyisidir. Bu tür haritalar, uygulandıkları yüzeye adından da anlaşılacağı üzere yer değiştittirirler. Displacement haritalarının en iyi yanı, yüksek çözünürlüklü modelleri bake etme veya elle boyana bilme özelliğidir. Bir bump haritası gibi, displacement haritası da gri tonlamalı değerlerden oluşur. Bumptan ziyade 16 veya 32 bitlik bir displacement haritası kullanarak daha iyi sonuçlar elde edersiniz. 8-bit dosyalar 2D alanda iyi görünebilir, ancak 3D’ye getirildiğinde, bazen değer aralığının yetersizliğinden dolayı kötü sonuç verirler. Anlatım dili ingilizce olan aşağıdaki videodan Photoshop programı yardımıyla nasıl displacement haritası oluşturulacağını görebilirsiniz.

Sonuç Olarak

Hangi haritayı kullanmayı seçerseniz seçin, her haritanın nasıl çalıştığını anlayın. Bu üç farklı harita türüyle ilgilenen ZBrush, Mudbox ve MARI için bulacağınız tekstüre dersleri sizi bu konuda aydınlatacaktır.

Yazıyı Değerlendirmek İster misiniz?
[Total: 1 Average: 5]
Art of CGI Yazar Notu:

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir